3,5 tonna Gyönyör!

3,5  tonna gyönyör, no meg innováció!

Talán a hétköznapi ember számára ezek a járművek nagy Bőszme jószágok,  de azon sofőrök, akik ebbe élnek nem így látják. Mi több kicsik, olyanok, mint egy személyautó. Legalább is a vezetési élményt mindenképp.


Mindjárt fel merül, oké, de melyik a leg jobb mindenbe? Szomorúan kell, közölöm, ilyen nincs. Ami jó az egyikben az a rossz a másikba.  Lehetne össze gyúrni egy igazán jó kis autót, ami nagy általánosban meg felelne mindenkinek. De, ilyen nem lesz! Mindenkinek az a legszuperebb, ami van.
Az is fontos ki mire használja,  mert amit nagyon kevesen tudnak, a furikkat többen is nemzetközi fuvarozásra használják.  Többször is ki fejtettem, ez a szegmens nem lehet el e járművek nélkül.  Sajnos a gyártók mind ezt nem veszik észre, és nem is foglalkoznak vele. Pedig nem kicsi üzlet van benne. De, ne én adjak megint több milliárdos tanácsot,  ja ha fizetnek érte miért is ne.
Ha csak ország háton belül ólálkodik vele az ember, és csak néha rucan át valamelyik határon nem gáz a súly.  A gyártók az összes fajtánál kissé el túlozzák a rakható súlyt.  Persze ezt trükközve próbálják alátámasztani.
Miről is beszélünk! 

1.     Fiat Ducatto 
2.     Citroën jumper 
3.     Peugeot Boxer 
4.     Renault Master 
5.     Opel Movano 
6.     Mercedes Benz sprinter 
7.     Volkswagen Crafter 
8.     M A N (ami Volkswagen)
9.     Iveco Daily 
10. Hyundai H350 
11. Ford Tranzit

Ezen típusok jöhetnek számításba, a többi nem igazán felel meg erre, célra. 



Fiat, Citroën, Peugeot egy kaptafa a karosszériával kapható 100 ezer éve. Tavaly óta viszont más motorral szerelik a francia modelleket 2.2 AdBlue környezet barát kivitelben, aminek meg kell felelnie az európai normáknak. Azért az Olaszok simán teljesítik mind ezt a 2.3 as motorokkal kék folyadék nélkül is. A leg utolsó információ szerint azt nyilatkozták. Míg az európai normát teljesíthető, nem lesz színes folyadék. Hajrá így is legyen!




Fiat Ducatto motor választéka, a 2,3 multijet motorral 115, 130, 150, 160, 180, 140 CNG. Az sem utolsó, hogy a hátsó ajtók 270 fokban nyitható, ami azt jelenti, teljesen rá hajtható kifelé az oldalára. Rakodásnál ez igen csak hasznos lehet. Sőt az oldalai egészen egyenesek a dobozos kivitelének,  ami váljunk be Igen kézen fekvő lehet rakodási szempontból. 


A 120l tankkal is kérhető, ami váljunk be hatalmas tank. Ezzel biztosak lehetünk, hogy találunk cirka 1300 km alatt egy nyomorult kutat, még akkor is, ha valamelyik nagy cég tankoló kártyája van csak nálunk. Ducattok váltóit  kB 500 ezer után eltekerik és váltó cserére szorult úgy 1,2 millióba fájt a tulajoknak, de van alternatíva is, fel lehet újítani. Igaz a gyári hosszú váltó fokozatok azok ugrottak, mert volt szerencsém vezetni előtte és cser után is, nem igazán sikerült ugyanazt össze hozni. A fordulatszám mérő nem hazudik és a fokozatok közti váltás is le rövidült. Viszont csak 800 ezerbe fáj. 

A karosszéria sok változatban kapható, talán a legkedveltebb a nemzetközi fuvarozásban az 5 palettás, ami 4 méter hosszú platót jelent, és a 2 méter magas áru simán becsúszik. 








A képek elnézve azért váljuk be, az élhetőség és a sofőrök kényelmét maximálisan szolgálja. Nem is beszélve a kihasználtságat a fülke mögötti rész hísz az a legfontosabb a plató. Mit ér az egész, ha nem termel pénzt, na de, ha nem piheni ki magát a sofőr, akkor aztán meg lehet a baj. Ezeket a felépítményeket minden típusú haszonra rátudják dobni.  Van mit tanulni! A magyar kivitel, amit a Poleczky bácsi csinál, egy kissé eltér, mint minőségben, mint pedig kivitelben. Úgy teljesen más. Letűnt kor zsenije az öreg. Én személyesen ismerem és teljes tiszteletem felé, de megváltozott néhány igény ebbe a szakmába, amit követni kell. Persze az ár majd nem annyi, mint a lengyeleké, na, ezt követi! (De nem akarom megbántani csak korrektség kedvéért)




Renault és az Opel régóta van infúzióra kötve egymással így nem csoda, ha csak a felirat különbözteti meg a két járgányt.



Egy kis tisztázni való van itt is. Franciák azért oda figyeltek a belső használhatóságára és kényelmére. Míg az olaszok a Fiattal valahogy még nem találják ennek a lényegét. Bár sokat javultak már. Azért itt ki kell emelnem a fiat szervo kormánya a legjobb! De, vissza a csigásokhoz!




Ezer rakodó hely kicsi és nagy mindennek meg lehet találni a helyét. Sőt sok cég vette már át az ötleteiket. Mint a kettes ülés alatt lévő tarolókat vagy a le hajtható középső ülés háttámlát, ami asztallá alakul át, sőt el is lehet forgatni, ne hogy már csak ilyen snassz legyen. Az ülés elég kényelmes a Fiathoz képest, ami kissé fapados. Bár azért ezt, is mint mindegyiket ki lehet ülni. A műszerek a helyen vannak. Minden ahol kell, csak az a váltó kulissza, tudom is én nekem nyomta a lábam itt is meg a Fiatba is. Ezt valahogy nem igazán találja szinte egyik gyártó sem a helyét.





Ezzel el is érkeztünk a Német autó gyártás kockáihoz.
Wolksvagen és a jó cimborája az MAN. Itt is csak embléma különbség van!  Bár az egyik ismerősöm szerint az MAN teljesen más és nem össze keverhető a Crafterrel. Valóban hisz más a felirat. Az óta nem beszél velem.

Új információ! Nem rég hallottam, az MAN állítólag meg vette a craftver gyártási licence-t így nem lesz craftver. Noha a bele valót meg a kasznit is gyártja. (WV)





Hát nem is tudom! Keresem az eltéréseket, de nem találom nagyon. Talán a fülke belsejében? MMM igen meg van! Az MAN tg ben van hamutartó! Még is csak igaza volt az ismerősömnek, megyek is elnézést kérni.


A fülke olyan, amilyen a képen látható. Letisztult olyan német. Viszont itt is hiányolom a pohártartókat. Mert hát, ha szomjas az ember nem állhat meg mindig. A kávézásról nem is beszélve. A váltó kulissza itt is nyomta egy kicsit a lábam, de itt már volt olyan pozíció ahol nem ért oda a lábam. Főleg, hogy én egy kicsit terpeszbe vezetek. Az ülés elég kényelmes, kemény, de jó. Ha valaki szereti a német teherautó stílust ez neki való, ámbár hosszú távú vezetésre annyira nem kényelmes és a benne való sofőr élet se igazán alkalmas. Sok kütyüt kell bele szerelni ahhoz, hogy kiszolgálja vezetőjét.




Az olasz igás ló! Iveco Daily kilóg a sorból, nincs hozzá hasonló és nem hasonlít senkire, de még néha magára sem.

Az Iveco átmenet a kicsi és a nagy között mind a méreteiben, mind a motor választékban mind abba, hogy az egyetlen furgon, amit 7,5 tonnáig lehet vizsgáztatni összeterhelhetőség fogalmával. Vajon megoldották a fékek melegedését? Nem igazán volt alkalmam ki próbálni.





A Daily is halad a korral és a belsejét is modernizálta a régi puritán teherautóhoz képest, egész otthonos lett. A Fiát kicsit belenyúlt a belsejébe, hogy legyen valami kinézete, ennek a nyomai jól láthatóak. A váltónak a szerkezete kicsit akkadós a megszokót módon. De nem vészes. Cserébe a 3.0 180 LE motort nem lehet agyon verni. 1100000 km térrel tettem le, amit hajtottam évekig Európa útjain. Pedig olyan 74000 km-rel vettem át használtan, éppen bejáratos volt. Ezen időszak alatt némi vezeték probléma, fék és turbó problémával, át is vészeltük ezt a kevéske kilométert. Az ülések fapadosak, viszont a külső tükrök kárpótolnak mindenért. Aki nem lát a hatalmas tükörben az semmiben nem fog. Itt vannak, a legjobb vissza pillantok, holdtér tükrök. Zseniállis. Fogyasztás is teherautós olyan 10-11 közé tenném a normál kasznival, ennek cserébe szinte mindent el tud vinni a kategóriájában, sőt azon felül is, de a hátulja így sem ül meg.  




Mercedes Benz Sprinter szinten ki lóg, hisz a csillagos járgánynál szintén nem található ikerpár. A Merci a szokásos eleganciáját hozza, semmi extra a megszokót karosszéria. Mercedesnek sem kell szégyenkeznie, gyakorlatilag az A osztály műszerfalát kapta, az összes asszisztenssel együtt. Így már van benne például 360 fokos kamera, sávtartó, holttérfigyelő, éberségfigyelő, ráfutásgátló vagy keresztirányú forgalomra figyelmeztető asszisztens. Lassan az is elvárás üzemeltetőknél, hogy rendelhető legyen flottamenedzsment rendszer, amivel nagy testvérként lehet követni az autók minden rezdülését, a Sprinterhez is van. A sofőrnek pedig ott a legújabb multimédiás fejegység, online funkciókkal, hangvezérléssel, még a klímát is vezérelhetjük emberi szóval, ha majd működni fog, amit júliusra ígér a gyár. Szerencsére a klímavezérlő gomb is megmaradt, talán nem lesznek tele az utak a kocsijukkal veszekedő, izzadó sofőrökkel.




A kocsi rendelhető még 114 és 163 lóerős 2,1 literes és 3 literes sorhatos 190 lóerős motorral is. Mindegyik motor megfelel a környezetvédelmi normáknak, amihez persze AdBlue is kell. Ennek a tartályát megnövelték, így nem kell olyan gyakran utánatölteni. Az olajcsere-periódus hivatalosan normál használat mellett 40 ezer km.  Na, jó, de, ki használja normál módon és az mit jelent?

És egész jó áron kapható! Itt nézd meg A jóAutók nál




Á Igen,  a Ford Tranzit, a 2.0 kék folyadékos 105, 130, 169 LE motorral ellátott kedvenc Tranzit, nem fog elmenni odáig, mint a 9 vagy 11 éves társaik. A régiek csörögtek kopogtak,  rozsda bogár már meg ette a fél autót, de még mennek. De, modernizálunk, ami lehet jó is, persze pofás kis autókat gyártanak mostanában és a tranzit is ilyen lett. Eltűnt a motor tér kulccsal való nyitása, maradt a karos, mint a többi versenytársnál.





Belül is jól néz ki, és az italtartók tömkelege is megmaradt. Még a láb is elfér nagyjából, úgy, hogy nem ér hozza a váltó kitüremkedéshez. 

Köszönöm a Totalcar nak
                    A jóAutónak
                    A fordnak
                    A Mercinek

Egy kis matek!

3,5 t ösztömeg, RWD, hosszú, magas
Iveco Daily
Ford Transit
Renault Master
MB Sprinter
VW Crafter
  
  
  
  
  
*AWD változat
Raktér méretek
  
  
  
  
  
térfogat (m3)
18
15,1
17
17
18,4
Hossz (mm)
4680
4217
4383
4707
4606
teljes szélesség (mm)
1800
1784
1765
1787
1832
szélesség a kerékdoboknál (mm)
1317
1392
1380
1305
1380
magasság (mm)
2100
2025
2048
2021
2196
teherbírás (kg)
1078
1100
1177
955
1013
rakodási magasság (mm)
675
722
715
776
570
  
  
  
  
  
  
Külső méretek
  
  
  
  
  
Hossz (mm)
7128
6704
6848
7367
7391
magasság (mm)
2860
2687
2808
2986
2798
szélesség (mm)
2010
2059
2070
2175
2040
tengelytáv (mm)
4100
3750
4332
4325
4490
hátsó túlnyúlás (mm)
2126
1208
1674
  ?
1901


3,5 t ösztömeg, , hosszú, magas
Fiat Ducatto maxi
Citroen Jumper maxi
Peugeot Paretner maxi


  
  
  
  
  

Raktér méretek
  
  
  
  
  
térfogat (m3)
17
17
17


Hossz (mm)
4070
4070
4070


teljes szélesség (mm)
1870
1870
1870


szélesség a kerékdoboknál (mm)
1422
1422
1422


magasság (mm)
2172
2172
2172


teherbírás (kg)
1415
1415
1415


rakodási magasság (mm)
2100
2100
2100


  
  
  
  
  
  
Külső méretek
  
  
  
  
  
Hossz (mm)
6363
6704
6848

magasság (mm)
2779
2779
2779


szélesség (mm)
2050
2050
2050


tengelytáv (mm)
4035
4035
4035


hátsó túlnyúlás (mm)
1380
1380
1380
  






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések